تبلیغات اینترنتی چه تاثیری در توسعه صنعت گردشگری دارد؟
انجام پایان نامه گردشگری
انجام پایان نامه تاثیر تبلیغات اینترنتی در توسعه صنعت گردشگری ایران : با گستری فناوری اطلاعات و ارتباطات، اینترنت نیز بعنوان یکی از مهمترین ابزار مورد استفاده بازاریابان قرار گرفته است. تبلیغات اینترنتی، از پرکاربردترین روشهای استفاده از اینترنت میباشد. در این مقاله سعی شده است با ارائه تعاریفی دقیق از تبلیغات اینترنتی، تاثیر این متغیر بر توسعه صنعت گردشگری، بررسی گردد.
پرسشنامه مورد استفاده، دربرگیرنده ابعاد بنرهای تبلیغاتی، موتورهای جستجو، پست الکترونیک، مجلات اینترنتی و وبسایتها میباشد که میان جامعه آماری پژوهش توزیع شد. با بکارگیری نرم افزار SPSS، پایایی پرسشنامه، تائید و با استفاده از نرمافزار LISREL، رابطه میان متغیرها و توسعه صنعت گردشگری بدین صورت مشخص شد که پست الکترونیک با مقدار ۰٫۷۱، مؤثرترین عامل و مجلات اینترنتی با وزن ۰٫۲۹ کم اثرترین عامل بر توسعه صنعت گردشگری میباشند.
همچنین از طریق آزمون همبستگی اسپرمن، رابطه میان متغیرها نیز بررسی شدند که رابطه وب سایتها با بنرهای تبلیغاتی با مقدار ۰٫۸۱۱، از قوت بیشتری برخوردار بوده و پس از آن، رابطه میان متغیرهای پست الکترونیک با بنرهای تبلیغاتی و پست الکترونیک با موتورهای جستجو به ترتیب با مقادیر ۰٫۴۶۵ و ۰٫۳۹۶ از اهمیت کمتری برخوردار بودند.
واژگان کلیدی: تبلیغات اینترنتی، گردشگری، مدلسازی معادلات ساختاریافته
مقدمه
امروزه بازارها با سرعتی باور نکردنی در حال دگر گونی هستند؛ یعنی در این عصر، علاوه بر جهانی شدن شاهد انتقال قدرت، رشد سریع و پذیرش نامهای تجاری فروشگاهی و . . . هستیم. چنین تغییراتی، شرکتها را در اتخاذ خط مشی مناسب، به اشتباه میاندازند. متاسفانه مردم و حتی بسیاری از مدیران ارشد درک صحیحی از بازاریابی ندارند.کاربرد فرآیند بازاریابی فقط به کالاها و خدمات محدود نمیگردد، بلکه آن را میتوان برای هر چیزی از جمله، ایدهها، وقایع و رویدادهای بازاریابی و جستجوی فرصتهای بازار دانست (Kotler, 2005; 668).
بازاریابی و نقش آن در ارتقاء بنگاهها و تاثیری که در توسعه و رشد اقتصادی کشورها دارد بر کسی پوشیده نیست. اینترنت از جمله عوامل موثر بر بازاریابی و روشهای رونق دادن به این فعالیتها در عرصه کنونی است. روشهای نوینی بر پایه اینترنت و فناوری ارتباطات و اطلاعات در زمینه بازاریابی به وجود آمده و هم اکنون بازاریابی الکترونیکی و بازارهای الکترونیک به سرعت در کشورهای در حال توسعه رو به گسترش است (کولین، ۱۳۸۳؛ ۱).
با پیشرفت فناوری اینترنت، بدلیل این که اینترنت شرکتها را قادر میسازد که با مشتریان ارتباط بهتر و مؤثرتری برقرار کنند و تولیدات خود را بر اساس نیازهای آنها ایجاد نمایند، تعداد بیشتری از شرکتها ا ز اینترنت جهت بازاریابی و کانالهای توزیع استفاده میکنند (Chaffy et al, 2004; 5).
بازاریابی الکترونیک عبارتست از مبادله اطلاعات تجاری جهت آگاهی، یادآوری و ترغیب مشتریان بدون استفاده از کاغذ که در آن نوآوریهایی مانند مبادله الکترونیکی دادهها، پست الکترونیکی، تابلو اعلانات الکترونیک و سایر فنآوریهای مبتنی بر شبکه و اینترنت استفاده میشود (Cheen, 2002; 7).
بازاریابی اینترنتی، فرآیند ایجاد و حفظ ارتباط با مشتریان از طریق فعالیتهای online جهت تسهیل مبادلات ایده، محصولات و خدمات برای ارضای نظرات هر دو طرف میباشد (Imber & Toffler, 2000).
با توجه به گسترش روزافزون استفاده از اینترنت، میتوان از بازاریابی االکترونیکی در بسیاری از موارد از قبیل تبلیغات، توزیع، ذخیره جا و . . . در گردشگری استفاده نمود. اینترنت و ابزار الکترونیکی به واسطه این که زمینه ایجاد نمایش محصولات گردشگری و ارائه اطلاعات دقیق به گردشگران را فراهم میسازد، ضمن جلب رضایت گردشگران، افزایش گردشگران ورودی را درپی خواهد داشت (Arun, 2004; 6).
بازاریابی گردشگری
در آغاز سده ۲۱، موضوع جهانگردی بعنوان صنعتی پویا، بزرگ، متنوع و درآمدزا و نیز بعنوان یکی از بخشهایی که بر رشد اقتصادی جهان تاثیر بسیار زیادی دارد، مطرح شد. تمامی کشورها در رقابتی فشرده و تنگاتنگ در پی استفاده از فرصتها و مزایای بیشمار حاصل از آن بوده تا بواسطه آن، رفاه نسبی را برای حال و آینده جوامع خود رقم بزنند.
بدیهی است توسعه صنعت گردشگری برای هر کشور میتواند منافع استراتژیک و حیاتی از جنبههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد. کشورهای مختلف نیز با تکیه بر مسائل فرهنگی و اقتصادی خویش از منظر خاص، آن را مورد توجه قرار میدهند.
مسلماً در صنعت گردشگری، سرمایههای ملی جهانگردی هر کشور، جاذبههای آن کشور میباشد که میتواند بعنوان پارامترهای ارسالی برای توسعه گردشگری باشد. در این میان، ایران نیز از این قاعده مستثنی نمیباشد. جاذبههای فرهنگی ایران همانند آثار و ابنیه تاریخی، موزهها، مکانهای دیدنی و زیارتی، جشنوارههای ملی هنر و صنایع دستی، موسیقی فرهنگ عامه، آئین و رسوم ملی، مذهبی و جاذبههای اکوتوریسم و مناظر و چشماندازهای زیبا و دلانگیز و چهارفصل بودن کشورمان از مهمترین عوامل جذب گردشگر به ایران میباشد.
بازاریابی گردشگری را اساساً میتوان فرآیند عرضه خدمات بمنظور تامین تقاضای توریستها در بازارها و مقاصد گردشگری بیان کرد. در سطح خرد نیاز به تقسیمبندی بازار داشته و در سطح کلان، تحلیل بازار برای تعیین ارزش کلی بازارها و حوزه فعالیت برای سازمان ملی گردشگری میباشد.
گردشگری اساساً بمعنای مسافرت از یک مبدا به یک مقصد بمنظور سیاحت یا تجارت است و مفهوم آن فرآیندهای مبادله فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را نیز دربرمیگیرد. این عوامل درمجموع، شبکهای را بوجود میآورند که برای آن، واژه مسافرت یا گردشگری بکار برده میشود (لومسدن، ۱۳۸۳).
بازاریابان گردشگری باید در موضعی قرار گیرند که قدرت و شناسایی دینامیک نظام گردشگری را داشته باشند. در تحلیل گردشگری از منظر بازاریابی باید نیازهای اساسی در زمینه کنترل تقاضا در بازارهای پیچیده شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.
تبلیغات الکترونیکی
تبلیغات در حقیقت ارتباط با معرفی محصول یا خدمات از طریق کانالهای توزیع گوناگون در مقابل دریافت وجه از سازمان است. برخلاف گذشته داشتن مشتری از داشتن فروش مهمتر است. در دنیای امروز تبلیغات هزینه نیست بلکه یک نوع سرمایهگذاری است برای پیشبرد اهداف سازمانی (دهدشتی، ۱۳۸۳).
رسانههای دیگر تبلیغاتی قادر به برقراری روابط شدید تعامل نیستند ولی اینترنت بعنوان یک رسانه بر خط دارای قابلیت ایجاد تعاملات دوطرفه در یک فضای الکترونیکی میباشد و امکان تبلیغات نفر به نفر را فراهم میکند. ابزار تبلیغاتی در اینترنت بسیار هستند که در زیر به برخی از آنها پرداخته خواهد شد:
بنر تبلیغاتی
پیغامی تبلیغاتی است که به شکلی هنری شامل متون و تصاویر زیبای روی صفحات وب سایت ظاهر میشود و بینندگان را به سایت آگهی دهند و یا به صفحه مشخصات کالا هدایت میکند.
مزیت مهم بنر این است که به صورت فعال عمل میکند و مشتری رابه سایت آگهیدهنده میکشاند، تهیه بنر به سرعت و با هزینه کم امکان پذیر است و در طراحی آن میتوان از جاذبهها و تکنیکهای مختلف مانند گرافیک، عکس و انیمیشن استفاده کرد (فرزانه، ۱۳۸۴).
موتور جستجو:
با افزایش اطلاعات در اینترنت یافتن اطلاعات مفید است که در کل کار چندان سادهای نیست و موتورهای جستجو به دنبال ایجاد نیازهای جدید در مصرفکنندگان بوجود آمده است. تبلیغات با استفاده از موتورهای جستجو در سال ۲۰۰۳ به عنوان عمومیترین شکل تبلیغات اینترنتی معرفی شد.
از آنجا که تبلیغات با موتور جستجو به ارائه اطلاعات تجاری مربوط در زمان مورد نیاز مشتریان میپردازد، نسبت به شکلهای دیگر تبلیغات اینترنتی مقبولیت بیشتری دارد. مانند موتورهای پیمایشی گوگل، لیست خود را به صورت خودکار تشکیل میدهد و کاربران میتوانند در بیان این لیست انتخاب کنند.
پست الکترونیک
یکی از ابزارهای بازاریابی و تبلیغات است. با افزایش روز افزون استفاده از پست الکترونیک این ابزار به شیوه اثر بخشی برای تبلیغات اینترنتی تبدیل شده است. تبلیغات از این طریق ابزار مقرون به صرفهای است که از نرخ پاسخگویی بالایی برخوردار است (علیخانزاده، ۱۳۸۵).
ادامه در انجام پایان نامه مدیریت دکتر تحقیق