تعریف متغیرهای وابسته و مستقل : ۱) بازبینی : نظارت و کنترل دانش که به فعالیت هایی بر می گردد که از وجود منابع لازم دانش از نظر کیفی و کمی اطمینان حاصل می کند. (holsapple & singh,2000)
۲)اندازه گیری : – اندازه گیری دانش یک فعالیت هماهنگ تنظیم شده است که به ارزیابی ارزش های منابع دانش و پردازشگران و چگونگی صف آرایی فرآیندها در مراحل مختلف مدیریت دانش در سازمان می پردازد. (holsapple & singh,2000).
-اندازه گیری دانش یک اقدام ضروری برای ارزشیابی کارآیی مدیریت دانش است و نشان می دهد که آیا اهداف دانش بطور مناسب تنظیم می شود و آیا فعالیت های مدیریت دانش با موفقیت انجام می گیرند. اندازه گیری دانش فهم روابط علمی و اندازه گیری غیر مستقیم با استفاده از شاخص های دانش است. (پروبست و دیگران، ۱۳۸۵ :۳۲۱)
۳)متغیر مداخله در مدل کلارک گیبل
: مداخله یا واسطه گری ارتباط بین دانش و افراد است. مداخله به کارکرد واسطه ای اطلاق می شود که بتواند آنهایی که به دنبال بخش مشخصی از دانش هستند با کسانی که قادرند آن قطعه دانش را ارائه کنند، در کنار هم قرار دهد. این مراحل اساسی در واکنش های داخلی و بیرونی است و نقش آن تطابق جستجوگر دانش با منابع شخصی بهینه دانش است که مورد نیاز آن جستجوگر است.
دو نوع مداخله رایج است: مداخله همزمان و مداخله غیر همزمان. مداخله همزمان هنگامی رخ می دهد که بیرونی کردن و درونی کردن بصورت همزمان رخ می دهند و مداخله غیر همزمان هنگامی رخ می دهد که بیرونی کردن و درونی کردن همزمان رخ نمی دهند. (فراپائولو، ۱۳۸۸: ۳۷-۳۶)
۴)ترکیب : – عبارتست از فرآیند تبدیل دانش صریح به دانش صریح در قالب مجموعه های نظام مند. در این فرآیند متون علمی، پایگاه های اطلاعاتی و بانک های آماری که در زمره دانش های صریح قرار می گیرند توسعه می یابد. (Holsapple & singh,2000).
-ترکیب به هر فرآیندی اطلاق می شود که موجب خلق و ایجاد و تفسیر مجدد دانش و یا حتی سرقت دانش از منابع خارجی سازمان می شود. (soliman & spooner,2000).
آشکارسازی در مدیریت منابع انسانی
۵)آشکار سازی : فرآیند تبدیل دانش نهفته به فرآیندها و عملیات، ماشین آلات، مواد و فرهنگ ها (soliman & spooner,2000)
۶)انتشار : عبارتست از فرآیند توزیع دانش آشکار شده در سراسر زنجیره ارزش(soliman & spooner,2000).
-انتشار دانش به معنی وارد کردن دانش در خروجی های سازمان برای ورود به محیط است. این خروجی ها صرفاً خروجی های سنتی یعنی کالا و خدمات نیستند بلکه شامل خود دانش نیز می شود. (Holsapple & singh,2000)
۷)کاربرد: فرآیند استفاده از دانش آشکار منتشر شده برای رفع مشکلات کاردانشی (soliman & spooner,2000)
چهار چوب مفهومی پژوهش در انجام پایان نامه
ترکیب:
ایجاد، سرقت و تفسیر مجدد دانش |
آشکارسازی:
تبدیل دانش نهفته به فرآیندها و عملیات،ماشین آلات،موادوفرهنگها |
مدیریت منابع انسانی:
مداخله، بازبینی و اندازه گیری در ترکیب، آشکاری، انتشار و کاربرد دانش بوسیله کارکنان دانشی |
انتشار:
توزیع دانش آشکارشده در سراسر زنجیره ارزشی |
کاربرد:
استفاده از دانش آشکار منتشر شده برای رفع مشکلات کار دانشی |
شکل(۱) مدل تعدیل یافته مدیریت دانش کلارک و استانتن ( منبع:soliman&spooner,2000)
|
۱-۶- تفکیک و تعریف متغیرهای وابسته و مستقل در مدل مفهومی پژوهش
|
شکل (۲) : تفکیک و تعریف متغیرهای وابسته و مستقل در مدل مدیریت دانش کلارک واستانتن
انجام پایان نامه مدیریت منابع انسانی در دکتر تحقیق!