انجام پایان نامه مهندسی صنایع و مدیریت - انجام پایان نامه دکتری تخصصی

انجام پایان نامه مهندسی صنایع و مدیریت و پروپوزال حرفه ای مدیریت برق عمران روانشناسی و thesis 09104603123 انجام پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد و دکتری

انجام پایان نامه مهندسی صنایع و مدیریت - انجام پایان نامه دکتری تخصصی

انجام پایان نامه مهندسی صنایع و مدیریت و پروپوزال حرفه ای مدیریت برق عمران روانشناسی و thesis 09104603123 انجام پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد و دکتری

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی مهندسی صنایع و مدیریت و پروپوزال حرفه ای مدیریت برق عمران روانشناسی انجام پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد و دکتری در تمامی رشته ها بهترین موسسه انجام پایان نامه حقوق و مهندسی صنایع, پدافند غیرعامل و مدیریت,اقتصاد,تحلیل آماری,شبیه سازی نرم افزاری پروژه های دانشجویی
آدرس ایمیل؛ DRTAHQIQ@GMAIL.COM
تماس: 09104603123
سایت: http://drtahqiq.website2.me/

  • ۰
  • ۰

مسئولیت مدنی چیست؟

انجام پایان نامه

مسئولیت مدنی چیست؟ مسئولیت پذیری در جبران خسارت  : خود واژه “مسئولیت” مدنی تعریف خاصی در لغت ندارد ولی مسئولیت[۱] در لغت به معنی پرسش ، مورد سوال واقع شدن و به مفهوم تفکیک وظیفه آمده است[۲] .

در فرهنگ فارسی نیز مسئولیت این چنین تعریف شده است :”مسئولیت به معنی موظف بودن به انجام دادن امری است [۳]“. پس مسئول کسی است که تعهدی در قبال دیگری به عهده دارد که اگر از ادای آن سرباز بزند از او بازخواست می شود.

واژه مسئولیت در حقوق روم و حقوق قدیم فرانسه وجود نداشته است و در آثار گروسیوس و دوما نیز، که متن ماده ۱۳۸۲ قانون مدنی فرانسه منسوب به آن ها است ، به کار نرفته است و آنان به جای آن از “تعهد به جبران خسارت” استفاده کرده اند.

مسئولیت در اصطلاح عام حقوقی به معنی متعهد و موظف بودن شخص به انجام ترک عملی است ، مانند موظف بودن مرتکب عمل زیان بار و یا متخلف از اجرای تعهد قراردادی به جبران خسارت ناشی از عمل و یا تخلف مزبور و نیز به معنی ثبوت کیفر مناسب در اثر ارتکاب عمل مجرمانه است.

 

ثبت آگهی رایگان

ارسال رایگان آگهی

درج آگهی

 

 

مسئولیت مدنی نیز در حقوق ما این چنین تعریف شده است: در هر مورد که شخص ناگزیر از جبران خسارت دیگری باشد، می گویند در برابر او “مسئولیت مدنی” دارد.

به عبارت دیگر مسئولیت مدنی هنگامی به وجود می آید که کسی ملزم به ترمیم نتایج خساراتی باشد که به دیگری وارد آمده است. اعم از آن که خسارت مذکور در اثر عمل شخص مسئول یا اعمال اشخاص وابسته به او و یا ناشی از اشیا و اموال تحت مالکیت یا تصرف وی محقق شده باشد . به بیانی دیگر مسئولیت مدنی قواعد ناظر بر جبران ضرر ناشی از فعل یا ترک فعل شخص است.

بر مبنای این مسئولیت رابطه دینی ویژه ای بین زیان دیده و مسئول به وجود می آید که زیان دیده طلبکار و مسئول بدهکار تلقی می شود و موضوع بدهی جبران خسارت است که به طور معمول با دادن پول انجام می پذیرد .

اما این ضرر از حیث منشا ایجاد گاهی ناشی از عدم اجرای عقد است و گاه در اثر واقعه ای مادی و ناشی از قانون بدین سبب مسئولیت مدنی به دو شعبه مهم تقسیم می شود، مسئولیت قراردادی (عهدی) و مسئولیت خارج از قرارداد (قهری).

[۱] -مصدر صناعی یا جعلی از مسئول . مترادف ضمانت ، ضمان ، تعهد، مواخذه

[۲] -عمید ، حسن ، ۱۳۷۵ ، فرهنگ عمید ، انتشارات جاویدان ، ص ۹۵

[۳] -دهخدا، علی اکبر ، لغت نامه، ۱۳۳۷ ، حرف “م” (بخش دوم ) : ۶، انتشارات دانشگاه تهران ، ص ۴۴۸.

 

برای ارسال آگهی رایگان کلیک کنید.

آگهی استخدام

آگهی رایگان

درج آگهی رایگان

ارسال آگهی

نیازمندیها

تبلیغ گوگل

نیازمندیهای تهران

آگهی خرید و فروش خودرو

آگهی همشهری

آگهی خرید خانه در تهران

ثبت آگهی رایگان

ارسال رایگان آگهی

درج آگهی

برای انجام پایان نامه کلیک کنید.

دانلود رایگان مقاله در تری پل!

انجام پایان نامه مدیریت

دانلود رایگان کتاب در تری پل!

 

 

 

 

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی